Інспекція нагадує про відповідальність за порушення режиму прибережних захисних смуг і водоохоронних зон

У сучасних умовах, коли людина все активніше втручається в природні процеси, а землі поруч з водними об’єктами стають все більш привабливими для використання, особливої актуальності набуває питання охорони поверхневих водних об’єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм, в межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги (ПЗС).

 

Прибережна захисна смуга - це частина водоохоронної зони відповідної ширини вздовж річки, моря, навколо водойм, на якій встановлено більш суворий режим господарської діяльності, ніж на решті території водоохоронної зони.

Детальніше про це читайте за посиланням на ст.60 Земельного Кодексу України.

 

 Контроль за дотриманням режиму прибережних захисних смуг і водоохоронних зон покладено на Державну екологічну інспекцію Поліського округу.

 

Начальник Управління державного екологічного нагляду (контролю) природних ресурсів та промислового забруднення Житомирської області  Юрій Зарембицький розповідає про відповідальність за порушення режиму прибережних захисних смуг і водоохоронних зон.

 

Чинним законодавством України встановлений правовий режим використання прибережних захисних смуг. Зокрема, використання даних об'єктів земельних ресурсів регулюється положеннями Земельного кодексу України та Водного кодексу України, а також Кодексу України про надразаконів України "Про охорону навколишнього природного середовища""Про охорону земель""Про землеустрій""Про державний контроль за використанням та охороною земель""Про екологічну мережу України""Про природно-заповідний фонд України" та іншими нормативно-правовими актами тощо. Вказані законодавчі акти визначають поняття прибережних захисних смуг та порядок їх використання.

Ø В залежності від тяжкості та характеру правопорушення чинним  законодавством передбачено кримінальну відповідальність - ст. 197-1 Кримінального кодексу України (ККУ) «Самовільне зайняття земельної ділянки та самовільне будівництво», ст.239 ККУ «Забруднення або псування земель», ст. 239-2 ККУ «Незаконне заволодіння землями водного фонду в особливо великих розмірах».

Санкція статей ККУ передбачає відповідальність аж до позбавлення волі.

Ø Адміністративна відповідальність згідно ст. 52, 53, 53-1  Кодексу України «Про адміністративні правопорушення» - «Псування та забруднення земель», «Порушення правил використання земель», «Самовільне зайняття земель». Адміністративна-правова відповідальність наступає відповідно до рішення компетентного контролюючого органу і передбачає накладення штрафу.

Ø  Цивільно-правова відповідальність наступає при заподіянні шкоди (збитків), завданої внаслідок порушення вимог законодавства. Методикою визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої Постановою КМУ № 963 від 25.07.2007 року,  передбачено механізм нарахування збитків за розорювання прибережної захисної смуги.

 

Природна рослинність прибережних захисних смуг укріплює береги, запобігаючи змиву ґрунтів і замуленню річок, зменшує руйнівну силу паводкових вод а також є важливим осередком збереження біорізноманіття.

 

Коли прибережні захисні смуги розорюють, частинки ґрунту, добрива та отрутохімікати, що використовуються у сільському господарстві, потрапляють у річки, ставки та озера, отруюючи все живе, включно з людьми. Крім того, такі дії знижують водність, водойми міліють, заростають і, врешті-решт, зникають.

Разом збережімо довкілля!

ДАЙДЖЕСТ НОВИН

Головне – у вашій скриньці