Екоінспекція Поліського округу виграла судову справу, яка стала прецедентом у судовій практиці

Йдеться про застосування норм частини 2 статті 107 Лісового кодексу України щодо стягнення з органів самоврядування шкоди, заподіяної лісу, не наданому в користування, у разі невстановлення осіб, винних у заподіянні цієї шкоди.

Восени 2023 року працівниками Державної екологічної інспекції Поліського округу на території Рокитнівської селищної ради Рівненської області було зафіксовано факт незаконної порубки майже 1 тисячі дерев різних порід, саме лісу, який не надано в користування і який знаходився на землях запасу вказаного органу місцевого самоврядування.

Розмір заподіяної довкіллю шкоди склав 2 млн. 911 тис. грн.

Осіб порушників, які здійснили незаконну порубку, встановлено не було.

На жаль, в інформаційних повідомленнях Екоінспекції нерідко фігурують подібні факти виявлених незаконних порубок, здійснених саме невідомими особами.

«Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження лісів» від 20.06.2022  вперше введено поняття самозаліснених земель та чітко врегульовано питання можливості їх використання для потреб лісового господарства. А Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 фактично здійснено розмежування земель державної і комунальної власності, - розповідає начальник ДЕІ Поліського округу Євгеній Медведовський. - Статтею 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до делегованих повноважень органів місцевого самоврядування, зокрема, належить здійснення контролю за використанням і охороною, природних ресурсів, відтворенням лісів. Частиною 2 статті 107 Лісового кодексу України на органи місцевого самоврядування покладено обов’язок відшкодування шкоди, заподіяної лісу, не наданому в користування, у разі невстановлення осіб, винних у заподіянні шкоди».

Таким чином, відшкодування збитків у випадку виявленої Інспекцією незаконної порубки на території Рокитнівської селищної ради, стало обов’язком саме Рокитнівської селищної ради.

Оскільки селищною радою була проігнорована претензія щодо відшкодування шкоди, Інспекцією був підготовлений позов до Господарського суду Рівненської області.

Не погоджуючись із рішенням суду 1-ї інстанції, який відмовив у задоволенні позову, Інспекція звернулась до Північно-західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою.

Колегія суддів ґрунтовно вивчила обставини справи, доводи сторін, і прийняла рішення про задоволення позовних вимог Інспекції, що є першим випадком в Україні застосуванням частини 2 статті 107 Лісового кодексу України при визначенні обов’язку відшкодування шкоди в аналогічних випадках.

«Завдяки принциповій позиції працівників Інспекції, що мають дотичність до даної справи (проведення обстежень, підготовки матеріалів до судових розглядів та участь у них) в Україні вперше вибудовується та формується судова практика застосування норм частини 2 статті 107 Лісового кодексу України щодо стягнення заподіяної шкоди довкіллю в конкретно визначених випадках, що в кінцевому результаті має призвести до належного виконання делегованих повноважень органами місцевого самоврядування на території всієї України в частині здійснення контролю за використанням і охороною природних ресурсів, відтворенням лісів, а найголовніше - збереженням лісів України», - резюмує Євгеній Медведовський.

ДАЙДЖЕСТ НОВИН

Головне – у вашій скриньці