Навесні Екоінспекція виявила, що за результатами планового заходу державного нагляду (контролю), проведеного у 2024 році в Черняхівській селищній раді (Житомирська область), екоінспектором виявлено, що в межах громади розташовано 40 водних об’єктів, прибережні захисні смуги, які не встановлені в природі (на місцевості), а відомості про них відсутні в Державному земельному кадастрі.
На території громади обліковуються 2 гідротехнічні споруди державної власності, 2 – приватної, а також 11 меліоративних систем. Водночас навколо об'єктів водопостачання (свердловин) не встановлено санітарних зон в природі, і відомості про них також відсутні в Державному земельному кадастрі.
Крім того, на території Черняхівської селищної ради знаходяться такі об’єкти природно-заповідного фонду:
природна пам'ятка місцевого значення «Сім лип»;
гідрологічна пам'ятка місцевого значення «Життєдайне джерело Богородиці»;
геологічна пам'ятка місцевого значення «відслонення іризуючого лабрадору».
Інспекторами встановлено, що Черняхівською селищною радою не встановлено межі об’єктів природно-заповідного фонду, не розроблено проект землеустрою щодо організації та встановлення меж цих територій та не внесено відповідні відомості до Державного земельного кадастру, що є порушенням підпункту 9 пункту «б» частини першої статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
За результатами перевірки Інспекція видала вимоги громади із зобов’язаннями щодо забезпечення виконання делегованих повноважень щодо організацій та здійснення землеустрою на їх територіях.
У зв’язку із невиконанням вимог щодо проведення землеустрою прибережних захисних смуг водних об’єктів, зони санітарної охорони навколишнього об’єкта водопостачання та наявного об’єкта природно-заповідного фонду, а також внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру України, Інспекція подала адміністративний позов до суду з вимогою визнати протиправну бездіяльність громади та зобов’язати її виконати. делеговані повноваження в частині організації та здійснення землеустрою на території селищної ради.
21 квітня 2025 року Житомирський окружний адміністративний суд задовольнив позов Державної екологічної інспекції Поліського округу до Черняхівської селищної ради про визнання протиправною її бездіяльності щодо виконання делегованих повноважень та зобов'язав їх виконати.
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, Черняхівська селищна рада подала апеляційну скаргу до Північно-західного апеляційного господарського суду.
Суд, розглядаючи справу в порядку письмового провадження, залишив апеляційну скаргу без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2025 року — без змін.
«Питання встановлених чітких меж прибережно-захисних смуг водних об’єктів є виключно значним, особливо в умовах регулярного фіксування порушення природоохоронного законодавства на цих територіях», — акцентує начальник ДЕІ Поліського округу.
«Встановлення меж і внесення відомостей до Державного земельного кадастру зменшує ймовірність розорювання прибережних смуг та порушення особливого режиму їх використання, що сприятиме збереженню водних біотопів і самих вод.
Аналогічна ситуація — з межами об'єктів природно-заповідного фонду. Читке їх визначення дозволить захистити унікальні природні території, флору і фауну, які перебувають під охороною. Це суттєво погіршити ризики незаконного вирубування лісів, розорювання заповідних земель чи зведення нерухомості на таких ділянках».