До Уваги громадськості!!!


Надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння, є виключною власністю Українського народу  надаються тільки у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, а також підземні води (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів не перевищує 300 кубічних метрів на добу. 

Відповідно до інформації ДНВП «Геоінформ України» (стан запасів корисних копалин згідно Державного балансу запасів за 1997 рік) на території Житомирської області обліковується 511 родовищ корисних копалин, з них 187 родовищ торфу, води прісні – 36, води мінеральні – 3. Зокрема, суб’єктам господарювання надано 180 спеціальних дозволів на користування надрами з метою розробки родовищ корисних копалин та 16 на геологічне вивчення перспективних ділянок.

Держгеонадрами України надано 8 спеціальних дозволів на користування надрами з метою геологічного вивчення перспективних ділянок бурштину в Овруцькому та Олевському районах та 1 спеціальний дозвіл з метою видобування бурштину в Коростенському районі Житомирської області. Користування бурштиноносним надрами є складним питанням, що включає в собі проблеми припинення нелегального видобутку, необхідність сприяння геологічному вивченню родовищ бурштину, необхідність визначення позицій по опрацюванню методик видобування бурштину, відведення земельних ділянок та їх подальшої рекультивації, визначення сплати за користування надрами та інше.

У Рівненській області обліковується 366 родовищ корисних копалин та підземних вод, які представлені 18 видами, з них розробляється 120 родовищ. В складі ресурсного потенціалу широко представлена будівельна сировина, у тому числі корисна копалина місцевого значення – пісок. В ділянках надр зосереджені поклади корисної копалини загальнодержавного значення – бурштину, які представлені чотирма розвіданими родовищами: «Клесівське», «Вільне», «Володимирець-Східний» та «Золоте». 

     

Корисні копалини належать до непоновлюваних природних ресурсів, геологічна швидкість утворення або акумуляції яких є значно меншою, ніж швидкість їх споживання людиною.

На даний час одним із проблемних питань є охорона родовищ бурштину та піску від незаконного видобутку.

Прямими наслідками незаконного видобутку бурштину є порушення цілісності геологічних пластів, збіднення бурштиноносних надр, порушення гідрогеологічних умов на прилеглих територіях, знищення трав’яного покриву і родючого шару ґрунту, вирубування дерев і порушення їхньої кореневої системи, зміна болотних біоценозів.

Варто зазначити, що  внаслідок проведення робіт по незаконному видобутку піску існує загроза порушення гідрологічного режиму земель, що може в подальшому спричинити всихання лісових насаджень, що межують із місцем незаконного видобутку корисних копалин місцевого значення-піску.

Додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами є однією з основних вимог в галузі охорони надр. 

У Кодексі України про надра визначено, що порушення законодавства про надра тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову і кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. 

Статтею 47 Кодексу України про адміністративні правопорушення визначено, що самовільне користування надрами, укладення угод, які в прямій чи прихованій формі порушують право власності на надра, - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян у розмірі від 10 до 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб -  від 30 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Статтею 240 Кримінального кодексу України визначено, що: 1) порушення встановлених правил охорони надр, якщо це створило небезпеку для життя, здоров'я людей чи довкілля, - карається штрафом від 300 до 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до двох років, або позбавленням волі на той самий строк; 2) порушення встановлених правил використання надр, якщо це створило небезпеку для життя, здоров'я людей чи довкілля, а також незаконне видобування корисних копалин загальнодержавного значення - караються штрафом від 400 до 700 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк.

Відповідно до Кодексу України про надра, до відання сільських, селищних, міських, районних та обласних рад на їх території у порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законодавчими актами, належить здійснення контролю за використанням та охороною надр.

Враховуючи вищенаведене, Державна екологічна інспекція Поліського округу повідомляє, якщо ви стали свідком порушення законодавства про охорону надр, для швидкого реагування,  просимо інформувати на телефони Гарячої лінії за номерами

 +38 (0412) 46-49-54 та 068-717-03-34.

eкологічна мапа

Стихійне сміттєзвалище? Не знаєте куди звернутись? Повідомте нам та відслідковуйте статус вирішення!
Залишити звернення